دانستنی ها

1.خاصیت آب ماست؟

2.استاندارد چیست؟

3.چرا آب شیر کدر است؟

4.باران های اسیدی کدام اند؟

 


 

1.خاصیت آب ماست

این مایع به آب ماست شهرت دارد. وقتی باکتری های تبدیل کننده شیر به ماست، به قدر کافی رشد کنند، شیر دلمه می بندد. پروتئین ها در هم فرو می روند و ماست درست می شود .

آب ماست ممکن است آبکی به نظر برسد، اما آب نیست و محتوی مواد معدنی و پروتئین و قند شیر(لاکتوز) است. بنابراین آن را دور نریرید و با بقیه ماست قاطی و مصرف کنید.

 

2.استانداردچیست

شاید بارها شنیده اید که این وسیله استاندارد است یا فلان وسیله استاندارد نبود و اتفاق بدی افتاد

هیچوقت فکر کرده اید که استاندارد یعنی چه ؟

استاندارد یعنی نظم و قانون . هر کاری که طبق اصول منظم و مرتب انجام شده باشد می گویند طبق استاندارد است و مهر استاندارد دریافت می کند.

 

مثلا وقتی یک خوراکی را می خرید و علامت استاندارد دارد یعنی اینکه این خوراکی آزمایش شده است و چیز خطرناک یا آلوده ای در آن وجود ندارد و شما می توانید با خیال راحت آن را بخوری

استاندارد فقط مربوط به مواد غدایی نیست و همه کالاها باید استاندارد باشند . مثلا اگر کپسول گازی استاندارد نباشد ممکن است منفجر شود و حادثه بیافریند .

در مورد هر کالایی، سازنده یا تولید کننده آن باید یکسری مشخصات را رعایت کند که بعد مورد آزمایش قرار می گیرد تا کارآیی آن مشخص شود.

 مثلا در مورد اجاق گاز ، حتما باید کلیدهای روی چراغ گاز هنگامی بچرخد که کمی آنرا به داخل فشار دهیم . اینکار، احتمال اینکه  کلیدها توسط بچه ها چرخانده شود و سبب نشت گاز و حادثه شود، کاهش می دهد.

 

در ایران موسسه ای بنام استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران وجود دارد . این موسسه روش هایی را تعیین می کند و به تولید کنندگان می گوید که کالاهای خود را مطابق این روش ها بسازند .

به این دستورالعمل ها استانداردهای ملی گفته می شود

 

البته سازمانهایی هم در سطح جهانی وجود دارد که مهمترین آنها سازمان بین المللی استاندارد است و کشور ما نیز عضو این سازمان است .

 

گواهینامه ایزو9000 یک گواهینامه بین المللی است که نشان می دهد که دارنده آن تلاش می کند تا کیفیت کالا یا خدمات خود را بهتر کند. و اگر شرکتی جهت بهتر کردن کیفیت محصولاتش قدمی برندارد ، گواهینامه ایزو9000 را از آن شرکت پس می گیرند

 

 

استاندارد باعث می شود که ما با خیال راحت، کالای مورد نیاز خود را بخریم و بدانیم که خطری ما را تهدید نمی کند . اگر استاندارد نباشد ، زندگی بسیار پر خطر و حادثه آفرین خواهد شد.

اجرای استانداردهای ملی ایران به نفع تمام مردم و اقتصاد کشور است و باعث افزایش صادرات و فروش داخلی و تأمین ایمنی و بهداشت مصرف کنندگان و صرفه جوئی در وقت و هزینه ها و در نتیجه موجب افزایش درآمد ملی و رفاه عمومی و کاهش قیمتها می شود

 

روز 22 مهر روز جهانی استاندارد است

 

مواردی که شامل استاندارد می شوند به گروههای زیر تقسیم می شوند

1- مواد غذایی ، بهداشتی و دارویی

2- شیمیائی و سلولزی

3-فلز و ریخته گری

4-ماشین آلات و تجهیزات

5-مواد معدنی غیرفلزی ، مثل نمک

6-ارتباطات ، الکترونیکی و الکتریکی

7-وسایل نقلیه موتوری

8-بافندگی و چرم و پوشاک

9-سرویسهای مهندسی

 

 

3.چرا آب شیر کدر است

 

اما این تیرگی به سرعت از بین می رود ، چون حباب ها به سطح آب می آیند و می ترکند و تعدادی از حباب ها نیز درون آی حل می شوند  . 

 

 

 

توجه کنید که آب سرد ، حباب های هوا را خیلی سریعتر از آب گرم در خود حل می کند ، برای همین تیرگی آب داغ نه تنها بیشتر بنظر می آید بلکه دوام آن نیز بیشتر است ، یعنی مدت زمان بیشتری طول می کشد تا آب گرم شفاف شود   .

 

 

 4.باران های اسیدی کدام اند؟

 می دانید که گازهای اتومبیل ها و کارخانه ها باعث افزایش دمای زمین و آلودگی هوا می شوند.

 


نظرات شما عزیزان:

ميلاد
ساعت11:48---11 آذر 1390
سلام...
اول: بخاطر ساخت اين وبلاگ بهت تبريك ميگم
دوم: بخاطر مطالب خوب و جالبى كه تا الان در اين سرزمين قرار دادى ازت تشكر ميكنم
سوم: شما رو با افتخار در دهكده سرگرمى لينك كردم اگه قابل دونستين بهم سر بزنين و دهكده كوچيكم رو در سرزمين خوبتون لينك كنين.
*موفق باشى*


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : جمعه 11 آذر 1390برچسب:, | 11:22 | نویسنده : داوود |
  • یک نویسنده
  • فروش بک لینک انبوه